Training & Begeleiding
Eunice van der Heijden Training & Begeleiding
Eunice van der Heijden Training & Begeleiding

Omgaan met kritiek (geven en ontvangen)

In jouw werk krijg je, of je er nu op zit te wachten of niet, kritiek te horen. Vaak is dit niet leuk om te horen. Aan de andere kant hebben we net zo goed kritiek op anderen.
Op zich is er niets mis met kritiek. Kritiek kan een waardevolle boodschap inhouden. Eigenlijk noemen we het dan feedback. Maar feedback houdt zich wel aan enkele regels om het hanteerbaar te houden. Kritiek doet dat niet.

Wat kritiek lastig maakt, is de manier waarop die wordt gegeven. We hebben de neiging om onze kritiek in de vorm van oordelen te uiten en dan is ie vaak niet zo goed te verteren.  De kunst is dus om je waardevolle boodschap zo te verwoorden dat de ander die kan ontvangen én dat ie nog steeds verwoordt wat voor jou belangrijk is. 
Om dat te kunnen doen, moeten we nieuwsgierig zijn naar wat we nou eigenlijk precies willen zeggen. Vaak hebben we daar niet zo’n zicht op omdat onze oordelen vaak emotioneel beladen zijn.

In deze training gaan we eens kijken naar wat er ons raakt in het gedrag van een ander, onderzoeken daarmee onze emoties en zetten die om naar een tekst waarvan we vermoeden dat die voor de ander beter verstaanbaar is.
Tevens gaan we kijken naar wat de kritiek van een ander met ons doet en welke reactie we werkelijk willen geven, zonder direct in de verdediging te gaan.

 

Doel en doelgroep

Na deze training weet je hoe je bij kritiek die je krijgt of wilt geven stil kan staan, welke rol emoties hierin spelen, hoe daar mee om te gaan en welke stappen je kan zetten om je kritiek in de vorm van feedback te geven.

Deze training is geschikt voor teams en medewerkers van elke instelling of organisatie die belangstelling heeft voor dit thema.

Gezien het kwetsbare karakter van dit thema wordt de groep bewust klein gehouden en kunnen er geen gedwongen aanmeldingen zijn.

 

Inhoud training

In de training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is kritiek, wat is het verschil met feedback
  • Wat is er lastig aan kritiek
  • Kritiek krijgen onderzoeken op gevoelens en behoeften
  • Kritiek geven onderzoeken op gevoelens en behoeften
  • Kritiek omzetten naar feedback
  • Transfer, hoe te gebruiken in de dagelijkse praktijk

 

Praktische zaken

De training bestaat uit 2 dagen en wordt in company aangeboden. De data en locatie worden in overleg bepaald. Er wordt gewerkt met opdrachten tussen de bijeenkomsten en er wordt leeswerk meegegeven.
Indien wenselijk is het mogelijk om een acteur in te zetten.

 

Kosten en aanmelding

De training kost 2500 euro, inclusief 21% BTW, exclusief reiskosten.

Voor vragen en aanmelding kun je contact zoeken via:
06 – 2461 3748

info AT eunicevanderheijden DOT nl

Training & Begeleiding